W tym tygodniu (4 – 10 grudnia) na całym świecie trwa Tydzień Edukacji Informatycznej. Główną inicjatywą obchodów jest akcja Godzina kodowania ( Hour of code ).  Jej inicjatorem jest Hadi Portavi, a na stronie https://code.org znajdziemy motto:  „Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość nauki informatyki”.

1. Coding for Carrots

IMGP0773

Ja w ramach obchodów Tygodnia Edukacji Informatycznej wzięłam udział w dwóch akcjach. Pierwszą z nich była gra zaproponowana przez Google. Google dla uczczenia 50 rocznicy programowania dla dzieci przygotowało interaktywny Google Doodle o nazwie Coding for Carrots. Gra ta polega na zaprogramowaniu zajączka tak, żeby zebrał wszystkie marchewki. Dodatkowo nagradzane jest użycie jak najmniejszej liczby poleceń. Do dyspozycji są polecenia „Do przodu”, „Obrót w prawo”, „Obrót w lewo” oraz „Pętla”, która pozwala na wykonanie tego samego kodu kilka razy.

Grą Coding for Carrots bawiłam się razem ze swoimi dziećmi. Kolejne zadania są coraz trudniejsze i wymagają coraz większego zaangażowania, więc dzieci nie były nią znudzone. Z drugiej strony, każde nowe polecenie jest dokładnie wyjaśnione i można je wypróbować przed rozpoczęciem zadania, więc nie powinniście mieć problemów, żeby ukończyć wszystkie poziomy gry. Wyzwaniem może być użycie odpowiednio małej liczby poleceń. Podzielcie się w komentarzach na ilu poziomach Wam się to udało, ewentualnie, który poziom sprawił Wam najwięcej trudności 🙂

W grę tę grał zarówno mój syn (lat 9), jak i córka (lat 6). Oboje bardzo szybko się wciągnęli i z zapałem rozwiązywali kolejne łamigłówki.

2. Code.org – Napisz swój pierwszy program komputerowy

code.org

Drugą aktywnością były zajęcia, które wraz z moim mężem przeprowadziliśmy w klasie naszego syna ( 3 klasa szkoły podstawowej ). Do tego ćwiczenia wybrałam grę „Napisz swój pierwszy program komputerowy”. W pierwszych zadaniach naszym celem jest pomóc ptaszkowi z Angry Birds dopaść świnkę, która ukradła mu jajka przy wykorzystaniu poleceń:

b1

W pierwszych zadaniach dzieci wykorzystują polecenia pozwalające na poruszanie ptaszka do przodu, oraz skręcania w lewo i prawo.

W kolejnych zadaniach pojawiają nowi bohaterowie i nowe polecenia:

b7

Pętla –„powtórz x razy wykonaj”, pozwalająca na powtarzanie wybranego polecenia, bądź grupy poleceń określoną ilość razy

b4

Pętla – „powtarzaj aż (rezultat) wykonaj”, powalająca na wykonywanie określonego polecenia, bądź grupy poleceń, aż osiągniemy określony rezultat

b5

Konstrukcja warunkowa – „jeśli jest ścieżka w lewo/prawo/do przodu wykonaj”, pozwalająca na  wykonywanie określonych poleceń tylko w przypadku pozytywnego spełnienia warunku

b6

Konstrukcja warunkowa – „jeśli jest scieżka w lewo/w prawo/do przodu wykonaj w przeciwnym razie”, pozwalająca na wykonywanie określonych poleceń w przypadku pozytywnego spełnienia warunku, a innych w przypadku nie spełnienia tegoż warunku.

Grę tę wybrałam głównie ze względu na to, że przedstawia ona w zasadzie wszystkie najważniejsze konstrukcje występujące w niemal wszystkich językach programowania w bardzo przystępny sposób.

Oczywiście wszystkie je dokładnie omówię w kolejnych postach z serii Programować zacznij już dziś, proponując przy tym zabawy, które pozwolą Twoim dzieciom lepiej je zrozumieć.

IMGP0909

Dla dzieci aktywność ta była naprawdę bardzo wciągająca, a pokonywanie kolejnych poziomów dawało im ogromną satysfakcję. Na koniec dostały pamiątkowe dyplomy i już mogą się chwalić, że poznały podstawy programowania!

Biblioteka Blockly

Zarówno gra Coding for Carrots  jak też Napisz swój pierwszy program komputerowy wykorzystują Blockly. Jest to biblioteka, która pozwala na przedstawienie poleceń w postaci bloków. Bloki te mogą być ze sobą łączone i  w ten sposób dzieci tworzą swoje pierwsze algorytmy.

Tydzień edukacji informatycznej  dobiega już co prawda końca, ale w godzinie kodowania można wziąć udział każdego dnia. Dzięki propozycjom znajdującym się na stronie https://code.org/learn jest to dziecinnie proste 😉