U nas w domu przeróżne zabawy związane z programowaniem cieszą się ogromnym powodzeniem. Po pierwsze jest to dodatkowy czas, który dziecko może spędzić przed komputerem, a przecież wiadomo, że komputera nigdy za wiele, a po drugie dzieci bardzo lubią to uczucie, kiedy komputer wykonuje zakodowane przez nie polecenia. Dzieci jednak chodzą do szkoły i od czasu do czasu pojawia się materiał, który po prostu muszą opanować. Ostatnio stanęliśmy przed, jak się okazało, nie małym wyzwaniem : jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia …
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia ?
Niestety jedynym sposobem na nauczenie się tabliczki mnożenia jest wielokrotne powtarzanie poszczególnych działań. Wszystko dobrze, jeżeli dziecko ma doskonałą pamięć i szybko zapamiętują podawane treści. Ale co zrobić, kiedy dla dziecka zapamiętanie tych wszystkich działań to “męka i katorga”? Wtedy stajemy przed wyzwaniem: jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia, żeby nie było nudno, było skutecznie i trwale, a dodatkowo jeszcze, żeby nie angażowało to nas – rodziców przez długie godziny ?
Próbowaliśmy wielu metod, aż pewnego dnia, podczas zabawy z programowaniem, kiedy szukałyśmy z córką pomysłu na program, postanowiłyśmy napisać coś prostego, co pomoże jej opanować tabliczkę mnożenia. Efekt był doskonały. Po pierwsze, córka doskonale bawiła się podczas pisania programu, po drugie, przez jakiś czas codziennie chętnie go włączała ćwicząc tabliczkę mnożenia 🙂
Myślę, że kluczowe tutaj było to, że program ten dziecko napisało samo – nie była to jakaś aplikacja z internetu, tylko program, dokładnie taki jaki chciało, stworzony własnoręcznie. Zachęcam Was do przetestowania tej metody. Żeby Wam to ułatwić prezentuję poniżej krok po kroku jak zabrałyśmy się do tworzenia naszej aplikacji.
Prosty program do nauki tabliczki mnożenia
Zakładam tutaj, że Ty i Twoje dziecko poruszacie się już w miarę sprawnie w Scratchu. Jeżeli nie, zachęcam Was do przeczytania wpisów prezentujących jak stworzyć swoją pierwszą grę w Scratch
Bohater
Na początek najważniejsza rzecz – bohater. Dla nas – dorosłych może wydawać się to banalne ale dla dzieci wybór postaci jest naprawdę istotny. Pozwólmy im przenieść się w świat wyobraźni 🙂
W naszej wersji programu przed wyzwaniem, jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia, staje lama.
To ona będzie zadawała kolejne działania i informowała o tym czy obliczenia zostały wykonane prawidłowo.
Scenariusz
Teraz zaplanujcie co ma robić Wasz program. Choć wydaje się, że chodzi nam tylko o to, żeby lama odpytywała z tabliczki mnożenia, nasz scenariusz ma aż 5 punktów.
- Wybranie przez lamę działania
- Zadanie przez lamę pytania
- Udzielenie przez dziecko odpowiedzi
- Sprawdzenie przez lamę czy odpowiedź jest prawidłowa
- Poinformowanie dziecka o poprawności odpowiedzi
Urozmaicenie programu
Pamiętajcie, że to przede wszystkim jest zabawa. Pozwólcie sobie i dziecku na opakowanie tabliczki mnożenia w wesołą formę. U nas ogromnym powodzeniem cieszą się pliki dźwiękowe, więc to one będą stanowiły urozmaicenie naszego programu. Jeden odtwarzany w sytuacji, kiedy odpowiedź jest prawidłowa i drugi – kiedy jest błędna. Oczywiście obie ścieżki dźwiękowe zostały nagrane przez moją córkę.
Dla przypomnienia – ścieżki dźwiękowe nagrywamy w zakładce “Dźwięki”.
Skrypt
Jeżeli macie już wszystko ustalone – czas na przygotowanie skryptu. Cały program można stworzyć w kontekście jednego duszka – u nas jest to lama.
Program rozpocznie się po kliknięciu zielonej flagi i będzie bez końca zadawał kolejne działania.
Wybieramy działanie do zadania. W tym celu definiujemy dwie zmienne – liczba1 i liczba2 (Zmienne -> Utwórz zmienną)
i ustawiamy je na wartości losowe. My zdecydowałyśmy się na wartości z zakresu od 2 do 9 ponieważ nie chciałyśmy aby pojawiały się działania związane z mnożeniem przez 1 oraz przez 10.
Jeżeli macie kłopot z odnalezieniem prezentowanych tutaj bloczków, w poszukiwaniach kierujcie się kolorami 🙂
Ponieważ na początku naszym celem była nauka tabliczki mnożenia do 50 w programie znajduje się warunek, który sprawia, że lama zadaje pytania w określonym zakresie. Oczywiście jeżeli tworzycie program z tabliczką mnożenia do 100 możecie pominąć ten krok.
W konstrukcji warunkowej zamieściłyśmy wyrażenie, które za każdym razem sprawdza czy iloczyn wylosowanych liczb jest mniejszy niż 51, jeżeli tak nie jest program losuje jeszcze raz i tak do skutku.
Następnie wykorzystujemy bloczek “zapytaj i czekaj”. Ma on taką cechę, że powiązana jest z nim zmienna “odpowiedź”. Wykorzystanie go powoduje, że w naszym programie pojawia się pole w które powinniśmy wpisać odpowiedź.
Żeby stworzyć odpowiednie pytanie musiałyśmy wykorzystać aż trzy bloczki “połącz”.
Ostatnim krokiem jest sprawdzenie czy udzielona odpowiedź jest prawidłowa. W tym celu stosujemy bloczek “jeżeli, w przeciwnym razie”.
Jeżeli odpowiedź jest prawidłowa, czyli odpowiedź jest równa iloczynowi wylosowanych liczb :
lama wypowiada słowa “Świetna robota !!!” i odtworzona zostaje przygotowana wcześniej ścieżka dźwiękowa informująca o prawidłowym rozwiązaniu zadania.
W przeciwnym razie lama wypowiada słowa “Niestety nie …” podając jednocześnie prawidłową odpowiedź (użyłyśmy do tego aż 5 bloczków “połącz” )
i odtworzona zostaje przygotowana wcześniej ścieżka dźwiękowa informująca o błędnym rozwiązaniu zadania.
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia ? – podsumowanie
Pomimo, że prezentowany tutaj program jest naprawdę prosty, może stać się doskonałym narzędziem do odczarowania nudnego powtarzania tabliczki mnożenia. Polecam ten sposób. Nie dość, że będziecie doskonale bawić się tworząc razem program, to zyskacie pomocnika w odpytywaniu dziecka tabliczki mnożenia w postaci wybranego przez Wasze dziecko scratchowego duszka 🙂
Naszą wersję programy znajdziecie tutaj.
Miłej zabawy !
Dodaj komentarz