To jest pierwszy w pis z serii Scratch – pierwsza gra.

Chciałabym zachęcić wszystkich, którzy chcą uczyć swoje dzieci programowania, żeby naukę zawsze łączyli ze świetną zabawą. Jak wiadomo dzieci uwielbiają gry komputerowe, dlatego w kilku kolejnych wpisach pokażę, jak szybko można stworzyć ciekawą grę, a jednocześnie opanować trudną, wydawałoby się, sztukę programowania.

Będę starała się tak pogrupować kolejne kroki, żeby praca nad grą nie zajmowała Wam jednorazowo więcej niż 30 min. Z moich obserwacji wynika, że jest to czas, który pozwala stworzyć coś co już „widać”, a z drugiej strony dziecko nie zaczyna się jeszcze nudzić, może nawet czuje niedosyt i tym samym z niecierpliwością będzie oczekiwało kolejnego zadania 🙂

Jako środowisko do pracy proponuję Scratch. Wykorzystuje ono programowanie blokowe. Polega to na tym, że wszystkie polecenia, które będą nam potrzebne w trakcie tworzenia gry, posiadają swoją graficzną, bardzo intuicyjną reprezentację.

Ponieważ nie chcę tworzyć tutoriala, moim celem nie jest opisanie wszystkich możliwych bloków dostępnych w Scratch ’u. To co chcę Wam przedstawić to droga, jaką przeszłam z moim dzieckiem od pomysłu, do stworzenia pierwszej gry 🙂

No dobrze, to chyba tyle tytułem wstępu. Do dzieła!

Scratch – skąd to wziąć ?

Żeby zacząć pisać w Scratch ’u, musimy go najpierw uruchomić. No i tutaj mamy dwie podstawowe możliwości – możemy Scratch  ’a zainstalować na swoim komputerze, albo wykorzystać wersję online (bez instalacji). Ja proponuję wersję drugą – jest prostsza, szybsza i w zupełności wystarczająca.

Wchodzimy zatem na stronę https://scratch.mit.edu/ , wybieramy opcję Naucz się tworzyć projekty w Scratch’u i możemy zaczynać!

Jeżeli jesteś pierwszy raz na tej stronie, warto żebyś się zarejestrował. Nazwę koniecznie wymyślcie razem z dzieckiem. Pozwoli to nie tylko łatwo ją zapamiętać, ale także pozwoli poczuć dziecku, że to jest także jego projekt. Rejestracja oczywiście nie jest konieczna, możecie wybrać opcję Wypróbuj  , która nie wymaga logowania. Ja natomiast polecam rejestrację, ponieważ dzięki temu, możecie zapisać swój projekt, któremu w końcu poświęciliście dużo czasu i energii.

Czas na najważniejsze decyzje

Co to będzie za gra?

Na czym będzie polegała zabawa?

Kto będzie bohaterem gry?

Kiedy się przegrywa?

Jak zdobywa się punkty?

Jak będzie wyglądało tło w naszej grze?

No i w końcu – jaka będzie jej nazwa?

Wydawałoby się, że te pytania nie mają nic wspólnego z programowaniem. W końcu odpowiadając na nie nie nauczymy się tworzyć oprogramowania, nie poznamy nowej konstrukcji, może nawet nie zbliżymy się do komputera.

Po co zatem je sobie zadawać?

Już odpowiadam 🙂

Po pierwsze – to jest czas kiedy możecie pozwolić sobie na kreatywność – dzieci to uwielbiają. Dzięki temu , że te wszystkie decyzje podejmiecie razem z dzieckiem, będzie ono czuło, że tworzycie coś naprawdę wielkiego. Dodatkowo, gra którą stworzycie będzie naprawdę Wasza. No i na koniec moje przemyślenie, które jest wynikiem wieloletniego doświadczenia w branży informatycznej:

Nowego języka programowania, może nauczyć się każdy, kto włoży w to swój czas i energię, natomiast jest naprawdę niewiele osób, które mądrze potrafią podjąć decyzje odnośnie tego, co i jak powinno zostać stworzone.

Podsumowując- zanim zaczniecie kodować wyznaczcie sobie cel, stwórzcie koncepcję i zastanówcie się jak powinna wyglądać WASZA gra 🙂

Teraz pokażę Wam jakie decyzje my podjęliśmy, co ustaliliśmy i jak będzie wyglądał nasz projekt. Jeżeli chcecie przejść z nami przez proces tworzenia własnej gry, proponuję żebyście zainspirowali się naszą ogólną koncepcją, ale detale wybierzcie własne – to w końcu WASZA gra.

Jeżeli na jakimkolwiek etapie tworzenia poczujecie, że potrzebujecie pomocy, piszcie w komentarzach o swoich trudnościach i przemyśleniach, a ja postaram się odpowiedzieć na wszystkie Wasze pytania i wątpliwości.

Co to będzie za gra?

Tematem przewodnim naszej gry będzie historia kotka, który marzył, żeby być muzykiem. Niestety nie umiał grać na żadnym instrumencie. Ale żeby nauczyć się grać, potrzebny jest instrument. Kotek musi zatem takowy zdobyć. Niestety, jak to w życiu zwykle bywa, nic nie jest takie proste, jak się wydaje. Co prawda z nieba spadają instrumenty muzyczne, ale także inne elementy(na tym etapie prac jeszcze ich nie określiliśmy), które mogą zwyczajnie przygnieść kotka…

Na czym będzie polegała zabawa?

Tutaj chciałabym zamieścić kilka słów wyjaśnienia. Wszystko co dzieje się w programach tworzonych w Scratch ’u dzieje się na tzw. Scenie. To tutaj pojawiają się i poruszają wszystkie duszki. Zawsze warto, aby koncepcja naszej gry była spójna z założeniami platformy, na której tworzymy nasz projekt. Nie tylko uchroni nas to przed wykonywaniem trudnych, żmudnych zadań, ale także pozwoli nam szybko cieszyć się z efektów naszej pracy.

Scena w Scratch ‘u znajduje się w lewym górnym logu i wygląda tak:

Wykorzystując koncepcję „sceny” ustaliliśmy, że nasza gra będzie polegała na tym, że kotek będzie poruszał się na pewnej wysokości w jej granicach. Przez cały czas trwania gry z nieba będą spadały instrumenty oraz inne elementy, które instrumentami nie są.

Jeżeli kotek złapie instrument – zdobywa punkt.

Jeżeli kotek złapie coś, co instrumentem nie jest – traci życie.

Jak widzicie na tym etapie jeszcze nie wiemy, co dokładnie będzie spadało z nieba, ile „żyć” będzie miał kotek, ani ile punktów trzeba zdobyć, żeby wygrać grę. To co mamy na tym etapie, to ogólna koncepcja naszego projektu.

Kto będzie bohaterem gry?

Bohaterowie w programach, w tym również w grach pisanych w Scratch ’u nazywani są „duszkami”. To właśnie duszki są programowane. My jako swojego bohatera wybraliśmy domyślnego duszka, czyli kotka. Wy możecie wybrać dowolnego bohatera dostępnego w bibliotece, lub narysować własnego. Żeby wybrać duszka z biblioteki wybieramy opcję „Nowy duszek: Wybierz duszka z biblioteki” (ikona w kształcie twarzy):

W bibliotece duszki są posegregowane według kategorii, więc jeżeli macie jakąś wizję możecie łatwo znaleźć coś dla siebie.

Wyboru dokonujemy poprzez dwukrotne kliknięcie myszą w wybrany obrazek, lub zaznaczając duszka i klikając przycisk „OK”. Wybrany bohater pojawi się w sekcji Duszki.

W naszej grze oprócz głównego bohatera, którym jest kotek potrzebne są jeszcze instrumenty muzyczne, które będą w określony sposób spadały z nieba (za których złapanie będziemy zdobywać punkty), oraz przedmiot, którego złapanie będzie skutkowało utratą życia.

Poniżej prezentuję nasz wybór.  Już wiemy, że programować będziemy kotka (jako głównego bohatera), głośnik, którego będziemy unikać podczas gry oraz trzy instrumenty, których łapanie będzie naszym celem.

Oczywiście nazwy duszków są bardzo ważne. To dzięki temu, że duszki mają nazwy możemy je zwyczajnie polubić :). My naszego bohatera nazwaliśmy „Puszek”.

Żeby zmienić nazwę duszka klikamy w ikonkę „i” znajdującą się przy znaczkach duszków, w edytowalnym polu wpisujemy wybraną przez nas nazwę.

Aby powrócić do listy duszków wystarczy skorzystać ze strzałki.

Kiedy się przegrywa?

Zdecydowaliśmy, że w momencie kiedy na kotka spadnie głośnik, będzie on tracił życie. Na tym etapie nie zdecydowaliśmy jeszcze, czy duszek będzie miał więcej niż jedno życie, a jeżeli tak to ile ich będzie.

Zakładamy że jest to szczegół, który doprecyzujemy podczas testów naszej gry 🙂

 Jak zdobywa się punkty?

W naszej grze zdobywamy punkty łapiąc instrumenty muzyczne. Nie wiemy jeszcze:

Ile punktów będzie za złapanie pojedynczego instrumentu?

Czy punkty za złapanie wszystkich instrumentów będą się sumowały, czy dla każdego będą zliczane osobo?

Ile punktów potrzeba, żeby wygrać grę?

Czy będziemy chcieli zrobić kolejne poziomy trudności?

Na razie mamy ogólna koncepcję – punkty zdobywamy łapiąc instrumenty muzyczne.

Jak będzie wyglądało tło w naszej grze?

Podobnie jak w przypadku duszków, istnieje również biblioteka w której znajdziemy przeróżne tła. Aby wybrać nasze tło, klikamy „Nowe tło: ” „Wybierz tło z biblioteki”. Przeglądamy, zaznaczamy i naciskamy „OK”. Dzięki temu małemu kroczkowi nasza scena nabrała kolorów. Oto nasz wybór:

Rozmieszczenie duszków na scenie

Już na tym etapie ważne było dla nas żeby podobierać odpowiednie wielkości poszczególnych przedmiotów, oraz umieścić kotka we właściwym, startowym miejscu gry.

Zmianę startowego położenia duszka wykonujemy poprzez przeciąganie go po scenie. Najeżdżamy myszką, zaznaczamy, przeciągamy i puszczamy w wybranym miejscu na scenie.

Żeby zmienić wielkość duszka, zaznaczamy go, i używając przycisków „Zwiększ”, „Pomniejsz”, znajdujących się w górnym pasku edytora dobieramy odpowiednią wielkość do naszych potrzeb.

Poniżej nasz stan startowy:

 

No i w końcu – jaka będzie nazwa gry?

Wydawałoby się, że ten krok nie jest konieczny, że nasz projekt można nazwać automatycznie. Zapewniam Was, że nazwa pozwoli Wam nie tylko chwalić się swoim projektem jak już go udostępnicie, ale przede wszystkim pozwoli jeszcze bardziej poczuć, że to co tworzycie jest Wasze i że to naprawdę wielka rzecz 🙂 Macie już koncepcję, wybraliście duszki, tło, więc dajcie się ponieść fantazji i wymyślcie fantastyczną nazwę dla Waszego projektu !

Nasz nazwa to: “Zostanę muzykiem”

Nazwę gry wpisujemy w górnej części sceny, w edytowalnym polu:

No to tyle na dzisiaj. Możecie czuć niedosyt, że nie zaczęliście jeszcze programować 🙂 Na to przyjdzie czas. Wiecie już za to czym są duszki w Scratch ’u, wiecie czym jest scena i co najważniejsze macie pomysł na swoją grę !

W następnym wpisie pokażę:

Jak dodać muzyczkę do naszej gry ?

Jak sprawić, żeby kotek poruszał się tanecznym krokiem reagując na klawisze w prawo i w lewo ?

Jak sprawić żeby przedmioty spadały z nieba ?

 

Jeżeli macie jakieś pytania, spostrzeżenia, wątpliwości, albo chcecie się pochwalić swoimi pomysłami, zapraszam do zostawiania komentarzy pod wpisem.

Do dzieła!